Triangolo Frisone – ‘William Blake & Johann Sebastian Bach’ muziek & poëzie

Triangolo Frisone - 'William Blake & Johann Sebastian Bach'   muziek & poëzie

Wanneer

27/05/2022    
20:15 - 21:30

Waar

Lutherse Kerk
Nieuwe Oosterstraat 28-30, Leeuwarden, 8911 KN
Triangolo Frisone – ‘William Blake & Johann Sebastian Bach’

muziek & poëzie

Elizabeth Kooy – sopraan

Nynke Jaarsma – hobo

Peter van der Zwaag – orgel

De gedichten van William Blake gaan over twee stadia van de menselijke ziel: de onbedorvenheid en de onschuld en de ondervinding, de ervaring.

Rode draad in dit concert zijn een aantal ‘Blake Songs’ voor sopraan en hobo van Ralph Vaughan Williams.

Bijzonder goed passen hierbij aria’s uit Cantates van Johann Sebastian Bach. Uit Cantate BWV 248 de aria ‘Flösst, mein Heiland’ en uit Cantate BWV 21 de aria ‘Seufzer, Tränen, Kummer, Not’. Met instrumentale werken voor hobo en/of orgel ontstaat een poëtisch muzikaal concert.

Blake Songs

De componist Ralph Vaughan Williams dacht na hoe je zoiets als een nationale identiteit in muziek vorm zou kunnen geven. Het was een ondankbare taak, zelden in dank afgenomen. Maar hij zag kansen in het erfgoed van Engeland: de rijke bron van volksliedjes.

Onherroepelijk heeft het invloed gehad op zijn werk. Zoals in de cyclus die hij een jaar voor zijn dood voltooide: Blake songs. Geschreven voor een film over de dichter William Blake. Ongewoon is de vorm: de liederen zijn voor zangstem en hobo. En een ode aan de eenvoud en directheid van de folksong.

De gedichten zijn uit de bundel ‘Songs of Innocence and experience’ van William Blake en gaan over onschuld en het verlies van onschuld.

Dichter/kunstenaar/visionair William Blake werd 265 jaar geleden in Londen geboren. Door een kleine maar hardnekkige schare fans wordt William Blake op handen gedragen. Niet alleen Jim Morrison, zanger van The Doors, werd door hem geïnspireerd, ook de band U2 nam gedichten van hem op. En de Britse bestsellerschrijver Philip Pullman laat zich voor menig boek beïnvloeden door Blakes mystieke, intense werk en zijn unieke persoonlijkheid.

Elizabeth Kooy studeerde Godsdienstwetenschap aan de Rijksuniversiteit te Groningen. Na de master te hebben afgerond studeerde ze klassieke zang bij Hanneke de Wit aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen. Ook volgde ze lessen en masterclasses bij, onder andere Margreet Honig, Claron McFadden en Emma Kirkby.

Elizabeth was als soliste te horen met divers repertoire. Van Monteverdi, Bach en Händel tot modern-klassieke muziek. Naast de Johannes Passie van Bach behoort o.a. ook het Magnificat van Rutter, de Petite Messe Sollenell van Rossine en Ein Deutsches Requiem van Brahms tot haar repertoire.

Elizabeth heeft veel affiniteit met opera en muziektheater. Ze was o.a. te zien in de opera De IJsvorstin (Leeuwarden 2014), als L’Amour in de opera Orphée et Eurydice van Gluck (Zeist 2017), en als Serpina in De Faam de Baas, een Fries-Nederlandse versie van Pergolesi’s La Serva Padrona (2017 en 2018). In 2018 zong ze de rol van Adina in L’Elisir d’Amore en in 2019 soleerde ze in de voetbalopera Veendammer Wind.

Naast solistisch zingt Elizabeth ook in koren en ensembles. Momenteel treed ze regelmatig op met Duo Ohimè (samen met luitist Lex van Sante) en met het lied-programma ‘Einder’, met pianist Nynke Eekhof en accordeonist Gertie Bruin. Elizabeth is artistiek leider van Stichting OperY die opera’s organiseert op bijzondere locaties. Daarnaast is Elizabeth Kooy als zangdocent verbonden aan de Roden Girl Choristers en stemcoach bij de Jeugdtheaterschool in Leeuwarden.

Nynke Jaarsma is op haar tiende begonnen met hobospelen. Zij kreeg de smaak flink te pakken, kwam terecht bij het Nationaal Jeugd Harmonie Orkest en ging vervolgens hobo studeren aan het conservatorium in Amsterdam. Haar docenten waren Huib Nieuwenhuizen, Koen van Slogteren en Carlo Ravelli.

Na haar afstuderen is Nynke zich, naast het hobospelen, altijd blijven verdiepen in veel aspecten van het muziekvak, waaronder doceren, dirigeren, arrangeren, componeren en het bedenken van muziekmethodes.

Ook heeft ze enkele jaren als remplaçant gespeeld bij het Noord Nederlands Orkest.

Als enthousiast hobodocent en vakleerkracht muziek is zij inmiddels meer dan dertig jaar verbonden aan het Centrum voor de Kunsten “Atrium” in Sneek, geeft privéles in Drachten en is al jaren dirigent van de harmonie in Makkum waarin ze als tiener heeft gespeeld.

Peter van der Zwaag studeerde orgel bij Theo Jellema en Erwin Wiersinga aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen en behaalde in 2015 zijn diploma Master of Music. Daarnaast studeerde hij bijvak klavecimbel bij Johan Hofmann. Hij won diverse prijzen op verschillende concoursen, waaronder de tweemaal de eerste prijs op het Internationale Orgelconcours Jan Pieterszoon Sweelinck (2017 en 2019). Hij volgde masterclasses bij o.a. Luigi Ferdinando Tagliavini, Lorenzo Ghielmi, Wolfgang Zerer, Eric Lebrun, Guy Bovet en Ben van Oosten. Hij heeft een breed repertoire, met een bijzondere interesse voor 16e – en 17e -eeuwse muziek.

Peter van der Zwaag is organist van de Salviuskerk in Dronrijp en daarmee de vaste bespeler van het Bader-orgel (1657), het oudste in de provincie Friesland. Hij is artistiek adviseur van de stichting Organum Frisicum; en hoofdredacteur van de Friese Orgelkrant. Daarnaast is hij eigenaar van de muziekhandel en -uitgeverij Boeijenga Music te Leeuwarden. Aan de Rijksuniversiteit te Groningen heeft hij tevens een studie Rechtsgeleerdheid gevolgd.

Entree € 25
Kaartverkoop http://www.harmonie.nl