Penta Quintet met klarinettist Lorenzo Coppola : ‘Pasticcio’

Penta Quintet met klarinettist Lorenzo Coppola : ‘Pasticcio’

Wanneer

24/11/2023    
20:15 - 21:45

Waar

Doopsgezinde Kerk
Wirdumerdijk 18, Leeuwarden, 8911 CD

‘Pasticcio’

Penta Quintet met klarinettist Lorenzo Coppola

Kamermuziek geschreven in de gloed van enkele van Mozarts belangrijkste opera’s.

Penta:

Helena Druwé – viool ; Barbara Erdner – viool ; Bernadette Verhagen – altviool ; Esther van der Eijk – altviool ; Tine Van Parys – cello

Met Lorenzo Coppola legt Penta Quintet onvermoede verbanden bloot tussen het theater in Mozarts opera en zijn kamermuziek. Coppola is als geen ander in staat om in Mozarts muziek, in het bijzonder zijn kamermuziek, de Commedia dell’ Arte te herkennen. Hij ís de Commedia dell’Arte zelf: Arlecchino, Isabella èn Pantalone tegelijkertijd. Elke zin waarin Mozart zichzelf citeert in de kamermuziek, wordt door Coppola herkend als een aria uit een opera, want hij kent ze stuk voor stuk uit zijn hoofd. Alle stijlfiguren, gestes, muzikale zinnen en zelfs soms aparte noten krijgen een betekenis binnen het verhaal. Woorden zijn overbodig om het verhaal van de Commedia te vertellen. Coppola spreekt en zingt met zijn klarinet als een ware diva.

Programma: delen uit:

  • Strijkkwintet in c-klein, KV 406/516b (1787)
  • Klarinetkwintet in A-groot KV 581 (1789)
  • Aria’s uit Le Nozze di Figaro (1786), Don Giovanni (1787) en Così fan tutte (1790)

met Lorenzo Coppola als solist.

Mozart creëerde tussen 1786 en 1790 enkele van zijn belangrijkste opera’s: Le nozze di Figaro (mei 1786), Don Giovanni (oktober 1787) en Così fan tutte (januari 1790). Maar dat was lang niet het enige wat hij deed. Ondertussen componeerde hij gestaag door aan een strijkkwartet, pianokwartet, pianotrio’s, liederen, een symfonie, twee concerten en ga zo maar door.

In het voorjaar van 1787 voltooide hij zijn strijkkwintet in  c-klein en in december 1789 werd zijn klarinetkwintet voor het eerst uitgevoerd.

Nulla dies sine linea was zijn motto: geen dag zonder een lijn op papier te zetten. Deze ‘componeer-flow’ van al die verschillende genres inspireerde ons om de operateske invloeden in Mozarts late kamermuziek te onderzoeken.

Mozarts kwintetten zijn doordrenkt met theatrale uitingen van trouw, liefde, bedrog, wraak en vergeving, zoals veelvuldig bezongen in zijn opera’s.

Met dit programma haalt Penta samen met Lorenzo Coppola de muur neer tussen theater en huiskamer. Kamermuziek als opera. Opera als kamermuziek. Mozart op zijn hoogtepunt waar het kleine werk niet voor het grote onderdoet.

Entree € 25

Kaartverkoop Harmonie

en ‘s avonds in de kerk: contant of met de pin