Geannuleerd ! Duo Khojayan/Poortinga – ‘De betovering van water in de muziek’

Geannuleerd ! Duo Khojayan/Poortinga - 'De betovering van water in de muziek'

Wanneer

25/08/2023    
20:15 - 21:45

Waar

Doopsgezinde Kerk
Wirdumerdijk 18, Leeuwarden, 8911 CD

Helaas moet dit concert geannuleerd wegens ziekte. Heeft u kaarten gekocht? Stuurt u dan een mailtje naar info@appassionata-leeuwarden.nl

————–

De betovering van water in de muziek

Meri Khojayan – viool ; Robert Poortinga – piano

Programma:

  • Franz Schubert – Sonate en a majeur D574 ‘Grand Duo’
  • Philipp Scharwenka – Légende en D majeur op. 104
  • Gabriel Fauré – Sonate no. 1 en A majeur op. 13
  • Béla Bartók – Rhapsody no.1 Sz. 8

Muziek en natuur zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, want niet alleen is muziek een ‘natuurlijke trilling’, het is ook een belangrijke inspiratiebron voor componisten. In de muziek komt water ook in alle vormen voor. Debussy schreef een stormachtig stuk over de zee met de titel ‘La Mer’, terwijl andere componisten, zoals Ravel, de hele subtiele schakeringen van water auditief probeerden te imiteren.

Hoeveel liederen heeft Franz Schubert wel niet over kabbelende beekjes geschreven? Naast de teksten beeldt de piano die hele water-partijen uit. Deze typische ‘Schubertiaanse’ begeleidingen zitten ook in de prachtige sonate voor viool en piano. Bijna alle componisten hebben van de natuur gehouden.

Phillip Scharwenka was een Duits-Poolse componist. Zijn broer was de legendarische pianist Xavier Svharwenka, die in 1881 de oprichter was van het Berlijnse Scharwenka Conservatorium. Zijn broer stelde Philipp aan als directeur theorie en compositie, en tien jaar later als directeur van het zusterconservatorium in New York. Na een grote carrière achter de rug te hebben en voornamelijk in grote steden te toeren, verlangde hij altijd naar de natuur en dit aspect en een enorme invloed op zijn manier van componeren.

Gabriel Fauré was uniek in de Franse compositietraditie. Tijdens zijn componerende jaren vonden er historische belangrijke gebeurtenissen plaats. In Faure’s manier van componeren, karakter, stijlkenmerken, werden de kenmerken van twee verschillende eeuwen gemengd. Voordat het impressionisme in de muziek opkwam, gebruikte hij de natuur al als inspiratiebron voor zijn thema’s in zijn composities. Een van Faure’s bekendste liedjes “Au bord de l’eau” (aan de rand van het water) op. 8/1 werd gecomponeerd in 1871 en zijn beroemde vioolsonate op.13 ligt qua compositiejaar (1873) en stijl relatief dicht bij elkaar. Dit is vooral te horen in het vierde deel.

Béla Bartók is vooral bekend voor het verzamelen van Hongaarse volksmelodieën. Hij schreef veel werken waarin hij deze volksmuziek integreerde. Zijn kinder-album bevat bijvoorbeeld een werk wat ‘Water, Water, Water’ heet, wat waarschijnlijk de naam van het lied was waar hij de melodie van heeft overgenomen. De Rhapsodie is ook een werk waar Bartók, op een hele virtuoze manier, deze volksmelodieën presenteert. Het brengt het publiek in een hele andere wereld dan de rest van het programma, en de wereld van Bartók is ongelooflijk mooi.

———-

Meri Khojayan wordt alom geprezen om haar voortreffelijke technische vaardigheden en haar toon die diep, rijk en gedenkwaardig is. Ze behaalde talloze prijzen voor haar solospel, waaronder de eerste prijs in Baden-WürZenbergs (Duitsland 2017) ‘Musical Fireworks Competition, de eerste prijs in de Henry Koch vioolwedstrijd (België 2014), speciale prijs in de derde Yankelevich International Violin Competition’ (Rusland 2013), ‘Music Awards Maastricht’ (Netherlands 2012) en de tweede prijs (eerste niet toegekend) tijdens de Khachaturian vioolwedstrijd in Jerevan (Armenië 2008). Na haar opleiding bij Boris Belkin, Eduard Tadevosyan en masterclasses van Leonidas Kavakos, verlegde ze haar focus van solospel naar kamermuziek in 2015. Momenteel studeert ze intensief kamermuziek bij Lukas Hagen en Enrico Pace.

Tijdens zijn studie aan het Conservatorium van Groningen besloot Robert Poortinga naar de Verenigde Staten te verhuizen, waar hij zijn bachelor-studie aan het Long Island conservatorium in New York voltooide bij de vooraanstaande pianopedagoog Tamara Poddubnaya. Poortinga heeft tijdens zijn studie veel kamermuziek gespeeld. Zijn aandacht ging altijd uit naar het duo-repertoire, waaronder cellosonates van Rachmaninov, Beethoven, Grieg en klarinetsonates van Brahms. Van 2014-2016 studeerde Poortinga voor zijn master aan de Muziekacademie Maastricht en kreeg hij daarnaast les van Konstantin Bogino in Bergamo (IT), aan de Accademia di Santa Cecilia. Hij schreef een dissertatie over de 10 vioolsonates van Beethoven. In de zomer van 2016 werd Poortinga uitgenodigd om deze sonates integraal uit te voeren op het ‘Music Without Borders’ festival in Maine (VS) met violist Meri Khojayan. Dit was het begin van hun samenwerking.

Luister naar de musici Robert en Meri – Schubert Grand Duo D 574