
De betovering van water in de muziek
Meri Khojayan – viool ; Robert Poortinga – piano
Programma:
- Franz Schubert – Grand Duo D.574
- Camille Saint-Saens – sonate no.1
- Edward Elgar – viool sonate
- Béla Bartók – Rhapsodie no.1
Muziek en natuur zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, want niet alleen is muziek een ‘natuurlijke trilling’, het is ook een belangrijke inspiratiebron voor componisten. In de muziek komt water ook in alle vormen voor. Debussy schreef een stormachtig stuk over de zee met de titel ‘La Mer’, terwijl andere componisten, zoals Ravel, de hele subtiele schakeringen van water auditief probeerden te imiteren.
Hoeveel liederen heeft Franz Schubert wel niet over kabbelende beekjes geschreven? Naast de teksten beeldt de piano die hele waterpartijen uit. Deze typische ‘Schubertiaanse’ begeleidingen zitten ook in de prachtige sonate voor viool en piano. Bijna alle componisten hebben van de natuur gehouden.
Edward Elgar was een echte levensgenieter die tijdens het componeren van deze sonate meer viste dan componeerde. Zelf omschreef hij het proces van de viool sonate als: ‘Fiddled, Fished, Fooled’.
De Franse componist Camille Saint-Saëns is vooral bekend voor zijn ‘Carnaval des Animaux’ waarin vissen en zelfs een geheel aquarium voorkomen. De sonate no. 1 werd, na het schrijven, meteen opgenomen door het repertoire van beroemde violisten. Deze sonate inspireerde Marcel Proust tot het opnemen in zijn roman ‘A la recherche du temps perdu’.
De Rhapsodie is een werk waar Bélá Bartok, op een hele virtuose manier, volksmelodieën presenteert. Het brengt het publiek in een hele andere wereld dan de rest van het programma, en de wereld van Bartók is ongelooflijk mooi.
Meri Khojayan wordt alom geprezen om haar voortreffelijke technische vaardigheden en haar toon die diep, rijk en gedenkwaardig is. Ze behaalde talloze prijzen voor haar solospel, waaronder de eerste prijs in Baden-WürZenbergs (Duitsland 2017) ‘Musical Fireworks Competition, de eerste prijs in de Henry Koch vioolwedstrijd (België 2014), speciale prijs in de derde Yankelevich International Violin Competition’ (Rusland 2013), ‘Music Awards Maastricht’ (Netherlands 2012) en de tweede prijs (eerste niet toegekend) tijdens de Khachaturian vioolwedstrijd in Jerevan (Armenië 2008). Na haar opleiding bij Boris Belkin, Eduard Tadevosyan en masterclasses van Leonidas Kavakos, verlegde ze haar focus van solospel naar kamermuziek in 2015. Momenteel studeert ze intensief kamermuziek bij Lukas Hagen en Enrico Pace.
Tijdens zijn studie aan het Conservatorium van Groningen besloot Robert Poortinga naar de Verenigde Staten te verhuizen, waar hij zijn bachelor-studie aan het Long Island conservatorium in New York voltooide bij de vooraanstaande pianopedagoog Tamara Poddubnaya. Poortinga heeft tijdens zijn studie veel kamermuziek gespeeld. Zijn aandacht ging altijd uit naar het duo-repertoire, waaronder cellosonates van Rachmaninov, Beethoven, Grieg en klarinetsonates van Brahms. Van 2014-2016 studeerde Poortinga voor zijn master aan de Muziekacademie Maastricht en kreeg hij daarnaast les van Konstantin Bogino in Bergamo (IT), aan de Accademia di Santa Cecilia. Hij schreef een dissertatie over de 10 vioolsonates van Beethoven. In de zomer van 2016 werd Poortinga uitgenodigd om deze sonates integraal uit te voeren op het ‘Music Without Borders’ festival in Maine (VS) met violist Meri Khojayan. Dit was het begin van hun samenwerking.
Entree € 25
Kaartverkoop Harmonie
eventueel ‘s avonds in de kerk: contant of met de pin